Loading...

Oog voor talent

Jongeren in hun kracht zetten, zodat ze kunnen werken aan hun toekomst. Dat is het streven van de Delftse Jongerenacademie, die jonge mannen en vrouwen met een hulpvraag via een speciaal project aan een passende opleiding of baan probeert te helpen. Een unieke aanpak, waarbij de nadruk ligt op talent. ,,Je gunt iedere jongere een goede start.”

Jemaine (22) had zin om aan het werk te gaan toen ze haar mbo-opleiding Maatschappelijke Zorg (niveau 2) had afgerond. Maar dat diploma op zak gaf haar geen garantie op een baan. ,,Na een paar weken zoeken, werd ik er al depressief van. Ik kon echt niets vinden en voelde me buiten de maatschappij staan.” Er moest wel geld binnenkomen, want Jemaine en haar partner zijn de trotse ouders van een peuter. Ze besloot een uitkering aan te vragen en werd uitgenodigd voor de Delftse Jongerenacademie van de gemeente Delft.

Twaalf uur in de week komt Jemaine nu met andere jongeren bijeen om workshops en trainingen te volgen, maar ook om samen te sporten. Nog eens twaalf uur zitten ze op een werkplek of volgen ze een voortraject van ROC Mondriaan. Het doel: de wensen en mogelijkheden van deze groep in kaart brengen en een plan maken voor de toekomst. Bij de gemeente komen jaarlijks zo’n 700 meldingen van/over jongeren tussen de 18 en 27 jaar binnen. Zo’n 200 jongeren stromen in, maar er stromen er per jaar ook weer 100 uit.

Goede diagnose stellen

Een deel van de instromers komt terecht op de Jongerenacademie. In twaalf weken leren zij onder meer hun administratie bij te houden en te solliciteren, gaan ze proberen hun schulden in kaart te brengen en af te lossen, sporten ze met elkaar en gaan ze een aantal dagdelen werken of een voortraject voor een mbo-opleiding volgen. In de tussentijd werken ze aan hun plan van aanpak.

Voordat ze aan de slag gaan, wordt in kaart gebracht wie ze zijn en waar hun talenten liggen, vertelt Mira Tzvetkov, coördinator van de Delftse Jongerenacademie. ,,Vroeger hadden we één gesprek en stroomden de jongeren vervolgens door naar trajecten via reïntegratiebedrijven. Dan kregen we alleen nog een keer een verslag. We merkten dat veel jongeren terugkeerden. Dan deden ze wel vijf of zes trajecten en mislukte het steeds weer.”

Tzvetkov wist één ding zeker: het moest anders. ,,Een goede inschatting maken is zo belangrijk, maar wij leerden via de oude werkwijze de jongeren niet écht kennen en we wisten niet wat er gaandeweg speelde. Ik zag dat we die inschatting alleen konden maken als we intensief contact met die jongeren zouden hebben.”

Empoweren van jongeren

Ze besloot het hele traject zelf te gaan uitvoeren, dus jongeren een hele periode vanuit de Delftse Jongerenacademie – dat naast Tzvetkov bestaat uit trainer Odair Inocencio en vier consulenten – te begeleiden. Met een veel breder ingestoken intake, waarin onder meer gezondheid, netwerk en dagbesteding worden besproken, en een talenten- en motivatieanalyse. De gemeente werkte al met de TMA Methode en Tzvetkov zag mogelijkheden om dit ook in te zetten voor het werken met de jeugd. ,,Vooral omdat de insteek zo positief is”, legt ze uit. ,,Sommige jongeren horen steeds alleen maar wat ze niet kunnen, maar uit deze analyse komt naar voren waar hun talenten liggen.”

Een op maat gemaakte talenten- en motivatieanalyse – met minder vragen, omdat zij vaak een wat kortere spanningsboog hebben – is nu het uitgangspunt voor het traject. Daarnaast is in samenwerking met Codename Future een werkboek ontwikkeld met opdrachten waarvoor in veel gevallen de uitkomsten van de TMA moeten worden gebruikt. Jemaine deed de test en noemt de uitslag ‘confronterend’. ,,Omdat het zo klopt. Ik heb het mijn moeder en vriend laten lezen en die zeiden ook meteen: ‘Dit ben jij’. Het is ook zo positief weergegeven. Je merkt echt dat je sterke kanten worden bekrachtigd.”

,,We zitten nu veel meer op het empoweren van de jongeren”, vertelt Tzvetkov. ,,Voorheen was het vaak het verhaal van de consulent en nu is het hún verhaal. Daardoor staan ze voor hun gevoel veel sterker. Bovendien krijgen ze door de analyse, het werkboek en een beroepen- en interessetest veel meer de regie over hun plan van aanpak. Ze zijn nu bewuster met zichzelf bezig.”

Dat beaamt Suleyman (23), die het traject al eerder volgde maar toen niet aan blijvend werk kwam. ,,Vandaag zijn we in debat en geven we meningen, morgen zitten we weer achter de computer en eind van de week gaan we sporten. Die afwisseling is prettig.”

Niet de eerste de beste baan

Dimitri (24) zag het nut van het sporten niet direct in, maar ziet nu het voordeel van een paar uur op een andere manier met elkaar aan de slag gaan als iets positiefs voor hemzelf. ,,Ik kwam weinig buiten, omdat ik ’s nachts zat te gamen en overdag sliep, en ik ben nogal op mezelf. Door dit traject heb ik meer sociale omgang en doordat je veel in groepsverband doet, pik je dingen op zonder dat je het zelf doorhebt.”

Odair Inocencio werkt al tien jaar met jongeren en is door de gemeente ingehuurd om mee te werken aan het ontwikkelen van de Delftse Jongerenacademie. ,,Dat Delft een eigen jongerenaanpak heeft ontwikkeld, is uniek. Veel gemeenten kijken niet naar de lange termijn. Die zien twintig vacatures voor schoonmakers en vullen die in met jongeren die een uitkering hebben. In Delft wil men ze niet bij de eerste de beste baan afleveren, maar wordt er echt geïnvesteerd in de jongeren, zodat deze een duurzame keuze kunnen maken.”

De coach vindt dat daarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de TMA. ,,Je haalt er een stukje kwaliteit mee naar voren en de jongeren realiseren zich vaak zelf niet eens dat ze die kwaliteiten hebben. Ze leren zichzelf dus echt beter kennen.”

Het werkboek helpt daar ook aan mee, zegt Inocencio, die medeverantwoordelijk is voor de samenstelling. ,,We hebben bij het bedenken van de opdrachten de vaardigheden die ze moeten ontwikkelen – bijvoorbeeld zelfredzaamheid, zelfkennis en de kunst van het solliciteren op stage of baan – als uitgangspunt genomen. Het is praktisch dat alles is verzameld op één plek en het maakt voor ons de ontwikkeling die zij doormaken meetbaar. Bovendien, en dat is heel belangrijk omdat het ons hoofddoel is om ze terug te krijgen naar school, maken ze op deze manier kennis met de werkwijze van mbo’s. En ze worden door de opdrachten gestimuleerd om aan de slag te gaan met hun talenten en ontwikkelpunten.”

Contact via WhatsApp

Inocencio ziet dat jongeren dankzij het traject betere keuzes maken. ,,Ze denken echt na over wat ze willen en gaan voor de opleidingen en banen die ze langer volhouden en echt leuk vinden”, vertelt hij. ,,Een goed voorbeeld is een meisje dat droomde van een carrière als professioneel tatoeëerder. Ze was daar heel stellig in, maar het is natuurlijk erg moeilijk om met tatoeëren je brood te verdienen. Wij adviseerden haar om daarnaast iets te gaan doen met meer toekomstperspectief. Uit haar TMA kwam haar sterke sociale karakter naar voren en uiteindelijk is ze zich nu aan het oriënteren op een toerisme-opleiding.”

Voor Tzvetkov betekent het samenwerken met jongeren ook contact met ze houden op hún manier. ,,We gebruiken WhatsApp om met elkaar te communiceren. Het is veel directer; de jongeren zijn bijna altijd wel op die manier te bereiken. Bovendien vinden ze het prettiger dan dat ze ambtelijke brieven moeten ontcijferen.” Ze merkt dat de nieuwe werkwijze vruchten afwerpt. ,,We zien dat de jongeren minder snel terugkeren, dus onze aanpak blijkt duurzaam. En dat was ook het doel. Je gunt iedere jongere een goede start.”

Meer structuur en mogelijkheden

Jemaine heeft intussen een baan gevonden, maar ze is nog niet helemaal tevreden. ,,Dit is parttime en ik wil een echte baan, fulltime dus, zodat ik daarvan kan rondkomen. Ik heb het idee dat ik door dit traject beter kan zoeken naar die baan. Ik weet nu waar mijn talenten liggen en wat mijn valkuilen zijn. En met mijn verbeterpunten ben ik al aan de slag. Ik heb veel meer structuur in mijn leven gekregen en krijg hier zo veel mogelijkheden.”

Het doel van Suleyman is op eigen benen staan. ,,Op mezelf wonen, zelf geld verdienen. Daarom focus ik me nu helemaal op mezelf. Ik sta aan het begin, maar de eerste stap is gezet.” Dimitri wil na drie mislukte pogingen toch weer een studie gaan volgen en daarnaast werk proberen te vinden. ,,Ik kan mezelf heel slecht verkopen; het persoonlijk profiel op mijn cv bestond uit één regel. Maar hoe verder we in het traject zijn, hoe langer mijn brieven worden.”

De Delftse Jongerenacademie won in maart 2016 de tweede prijs tijdens de uitreiking van de Innovatie Award 2016 voor Delftse initiatieven.

2017-09-08T15:52:25+00:00