Dutch Quality Group (DQG).

Beter bedrijfsresultaat dankzij focus op de softe kant met TMA

Beter bedrijfsresultaat dankzij focus op de softe kant

 

Investeren in de ‘zachte kant’; veel organisaties zijn er wat huiverig voor. Onterecht, weet Cees Scheurwater, operationeel directeur bij Dutch Quality Group (DQG). Door te investeren in de ‘softe kant’ én goed georganiseerd te werken, zijn de resultaten van zijn organisatie omhooggeschoten.

Het bedrijf professionaliseren en meer focus brengen op de medewerker: dat wilde Cees Scheurwater

Cees Scheurwater

Cees Scheurwater

toen hij in 2015 mede-eigenaar werd van DQG, dat designmeubels ontwikkelt en fabriceert. ,,Organisatieverandering is een traag proces, daar heb je tijd voor nodig en de juiste tool. Ik wist dat de menskant binnen dit bedrijf onderbelicht was. Maar ik geloofde erin dat we dit met de juiste visie en een plan konden omdraaien.” Na twee dagen in dienst ging Scheurwater op zoek naar een HR-manager. Het werd Marlon Stroosnijder, iemand die net als hij sterk is gericht op talentmanagement. ,,We moesten alles gaan opbouwen binnen de organisatie, maar tegelijkertijd waren we aan het groeien en daar heb je de juiste mensen voor nodig”, vertelt Stroosnijder. Samen kozen ze voor de TMA Methode, als filosofie voor talentmanagement binnen DQG.

Een goed verhaal
In eerste instantie puur als selectiemiddel. ,,Goede mensen aan je verbinden, is een kunst, daar moet je niet op bezuinigen”, zegt Stroosnijder. ,,Medewerkers zijn tenslotte het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Wij kunnen van alles verzinnen, maar het valt of staat bij de mensen die het moeten uitvoeren. Wij moeten ze aandacht geven, inspireren, laten voelen dat ze erbij horen, zorgen dat ze meedenken en hun creativiteit gebruiken. En om dat te kunnen doen, moeten wij een goed verhaal hebben, want een groep mensen zonder verhaal is geen groep.”
Dat goede verhaal creëerden Stroosnijder en Scheurwater samen met TMA. ,,Wij zijn een vrij eigenzinnig bedrijf, dus we wilden een tool inzetten die we zelf nog een beetje konden kneden”, zegt Scheurwater. ,,De omgeving waarin je werkt verandert namelijk ook continu. Bij veel tools was die optie om te beïnvloeden er niet, bij TMA wel. We hebben onze waarden laten inbouwen, waardoor wij nog makkelijker de mensen kunnen vinden die bij ons passen.”

Mensenkennis is niet genoeg
,,Ik heb denk ik voldoende ervaring en mensenkennis, maar het is fijn als ik me daarnaast kan laten sturen door feitelijke informatie”, zegt Stroosnijder, die intussen de TMA Professional is binnen de organisatie. ,,TMA is een supermooie ondersteuning van het werk van een HRM’er; je hebt in no-time een duidelijk rapport waarmee je kunt zien of je de juiste persoon aan tafel hebt zitten.”

Voor Stroosnijder was het daarnaast belangrijk dat de tool meekon binnen de groeiende organisatie. ,,Je weet welke individuele mensen geschikt zijn voor een functie en dat ze passen bij onze kernwaarden, maar past diegene ook in het team? Daar zijn we veel meer naar gaan kijken, want het bleek dat we soms taken neerlegden bij de verkeerde persoon. Zo lieten we de orders invoeren door iemand die niet zo hoog scoorde op orde en structuur. Nu we op dit soort dingen inspelen en processen aanpassen, maken we veel minder fouten.”

Stroosnijder vervolgt: ,,Ik geloof heel erg in: beter maken wat je al goed kunt. Wij willen de kwaliteit van een medewerker – waar ligt zijn of haar kracht, wat vindt hij/zij leuk – maximaal benutten. Dat hebben we nu inzichtelijk gemaakt. Voorheen zagen we het wel, maar was het zo moeilijk concreet te maken. Dat we dit nu wel kunnen, maakt het voeren van gesprekken makkelijker. We werken daardoor effectiever samen en besteden meer aandacht aan persoonlijke- en teamontwikkeling. De grote kracht zit ‘m in dat het allemaal zo praktisch toepasbaar is; je ziet in een oogopslag waar iemand energie van krijgt. We gaan nog meer ruimte creëren om onderling te evalueren, middels de 360 Graden Feedback, zodat collega’s ook zien hoe ze overkomen op anderen en zo nog meer betrokken raken bij elkaar. Dat vinden mensen ook echt leuk. Ik krijg tegenwoordig zelfs van vrienden en van partners van medewerkers de vraag of ze een TMA Talentenanalyse mogen doen.”

 

Bovenaan de prioriteitenlijst
Het is zonde dat het investeren in de zachte kant niet bij alle bedrijven bovenaan de prioriteitenlijst staat, vindt Scheurwater. ,,Ja, je hebt het over inzichten en filosofieën en niet direct over harde cijfers, maar wij zien dat onze resultaten zich keihard mee omhoog ontwikkelen. We draaien beter, er is minder waste, we werken nog meer samen… Dus dat is wel een wijze raad voor andere organisaties: je kunt de focus leggen op het resultaat, maar als je de rest geen aandacht geeft, kun je ook niet harder groeien.”

Meer weten wat TMA voor jou kan doen? Neem contact op met Carlo Wagemakers, 030 267 0444/info@tma.nl.

Over Dutch Quality Group: DQG is de overkoepelende organisatie van vier verschillende bedrijven. Het gaat om designmeubelmerken Design on Stock en EYYE, meubelfabriek Dutch Quality – Made in Holland en Studio Foorumi, een samenwerkingsverband waarin jong talent de kans krijgt om ontwerpen te pitchen. DQG verkoopt de meubels via retailkanalen in zowel Nederland (70) als België (30) en heeft 75 medewerkers in dienst.