TMA Praktijkcase: Merkle en TMA

‘Mensen staan voorop bij alles wat we doen’

Als je als bedrijf wil groeien, kan dat alleen als je het talent binnen je onderneming ontwikkelt, vindt Jos van Loo. De CEO van ‘people-based marketing’ bureau Merkle ziet zijn medewerkers als het fundament van zijn organisatie. ,,Mensen staan voorop bij alles wat we doen.”

 Het talentdenken is voor Jos van Loo allang geen nieuwe term meer. Hij begon in 2001 bij 2organize, later Oxyma, de voorlopers van de organisatie die nu de naam Merkle draagt. Hij nam in 2007 deel aan een management buy-out en werd in 2017 CEO. In de tussentijd heeft de organisatie verschillende bedrijven overgenomen. ,,En in al die overnames was dat een van de belangrijkste dingen die wij konden brengen: het talentdenken. We zijn altijd frontrunners geweest op het gebied van ontwikkeling.”

De kern van talent ontwikkelen, zit ‘m volgens Van Loo in ‘goed kijken naar waar iemands zichtbare én verborgen talenten zitten’. ,,Het is niet alleen het streven naar grootst, best en mooist, maar juist naar welke richting je op kunt en wilt en waar je grenzen liggen. Dát is de weg die je moet willen volgen.”

Beter in hun vel

Al ruim een jaar of tien zet Merkle de TMA Methode in om het juiste pad van de mensen binnen de organisatie te vinden. ,,Een krachtig instrument”, zegt Van Loo. ,,Het rapport geeft je een routekaart en een gelijkvormige taal die je met elkaar kunt spreken. Dat vergemakkelijkt de gesprekken onderling. Ik betrek de omgeving er graag bij, want het is niet alleen jouw route, maar een reis die je maakt met de mensen om je heen.”

Merkle zet de TMA breed in, dus ook al tijdens de sollicitatieprocedure. ,,Zo kunnen we meteen zien of we de juiste richting kiezen”, zegt Van Loo. ,,Maar eigenlijk zit het vervlochten in alle fases: van kennismaking tot afscheid en alles ertussenin.”

Jos van Loo

Jos van Loo

Hij vervolgt: ,,We gebruiken het bijvoorbeeld ook om mensen inzicht te geven in waarom ze juist níet een bepaalde richting op moeten willen gaan. Waarom een zijpad misschien wel veel beter is dan die ene weg omhoog willen blijven volgen. Het is misschien makkelijker om te vertellen dat je een promotie hebt gemaakt dan dat je van het ene naar het andere specialisme overstapt. Terwijl die laatste stap je veel meer oplevert. Want als willen en kunnen uit elkaar gaan lopen, stroomt de energie er snel uit. Dat wil niemand. Wat we wel willen, is dat mensen op hun plek en daardoor beter in hun vel zitten.”

Waar lekt energie

Om het plaatje compleet te maken, gebruiken ze bij Merkle ook de 360 Graden Feedback en de Team TMA. ,,We hebben een vrij open cultuur en deze tools helpen ons om elkaar nog beter te leren kennen. Het koppelen van de juiste talenten is voor ons belangrijk; bij het samenstellen van projectteams kunnen we al een grove selectie maken op basis van de TMA’s. We willen vanuit het management de teams nog meer dynamisch gaan organiseren. Nog bewuster omgaan met mensen verbinden op basis van kennisgebieden of talenten.”

,,We willen de medewerker echt centraal stellen”, vertelt ook Human Resources Advisor Vanessa Box. ,,Als het je lukt om iemand op de voor hem of haar ideale positie te krijgen, kan diegene excelleren. Dat geeft mij ook energie. En voor leidinggevenden is het fijn als ze weten hoe ze iemand het beste kunnen begeleiden, zelfs al vanaf de start. Als je net begint, zonder werkervaring, moet je leren werken en jezelf leren kennen. Vroeger moest je het als werkgever doen met zichtbaar gedrag, nu pak ik de TMA erbij als ik merk dat iemand minder functioneert of spanningsklachten heeft. Dan kan ik zien waar diegene energie lekt.”

Zoveel mogelijk autonomie

Box geeft een voorbeeld. ,,Een dame binnen onze organisatie vertoonde super extravert gedrag, maar uit de analyse kwam dat ze juist heel laag op extraversie en dominantie scoorde. Toen ik haar ernaar vroeg, bleek dat ze elke avond moest bijkomen. Als het gedrag wat je laat zien je zoveel energie kost, past het niet bij je. De dame in kwestie heeft intussen een andere functie en ze vliegt weer!”

Vanessa Box

Vanessa Box

Medewerkers kunnen continu feedback krijgen via de TMA-portal; aan beoordelingsgesprekken doen ze niet meer bij Merkle. Box: ,,We willen mensen zoveel mogelijk autonomie geven, dus kunnen zij zelfstandig de 360 Graden Feedback opstarten in het systeem. Bijvoorbeeld als ze een project hebben afgerond. Wij zijn een van de eersten die dat in de portal lieten inbouwen, bijzonder vind ik dat. Zoiets kan vast niet altijd, maar er wordt bij TMA wel geluisterd naar je feedback en je wensen. Echt maatwerk.”

Een grote spiegel

Van Loo en Box vinden het beiden mooi om bij de bedrijven die zijn overgenomen door Merkle een basis te leggen op het gebied van talentdenken. Dat gebeurde ook bij Oogst, een van de bedrijven die nu onder Merkle valt. Medewerker Raoul van Tol vertelt: ,,Ik ben drieënhalf jaar geleden als junior binnengekomen en sneller dan gemiddeld doorgegroeid naar medior en product lead. Dat komt mede door de TMA, want iedereen binnen de organisatie weet waar ik goed op scoor.”

Raoul van Tol

Raoul van Tol

Van Tol ziet de analyse als een ‘grote spiegel die je jezelf voorhoudt’. ,,Het is een mooie manier om je sterke punten te vergroten, maar dat betekent niet dat je je op bepaalde punten waar je minder aanleg voor hebt niet hoeft te ontwikkelen. Dat vind ik juist de uitdaging.”

Hij vindt het niet alleen voor zijn eigen ontwikkeling interessant, zegt hij. ,,De focus op jezelf is goed, maar je werkt met een heleboel mensen samen. Ik vind de Team TMA heel gaaf, juist omdat het interactief is en allerlei insights oplevert. Als je weet wie er resultaatgericht is of wie er een hoge of lage stressbestendigheid heeft, weet je ook beter hoe je elkaar moet benaderen. Het verbetert de samenwerking.”

Bevordert klanttevredenheid

Van Tol krijgt coaching van een TMA professional, maar coacht ook zelf. ,,Ik help collega’s die iets minder lang in de organisatie zitten om te kijken wat ze nodig hebben om hun werk next level te krijgen. Ik daag ze uit om zichzelf te ontwikkelen, daar wordt het werken leuker van. Nu er beter wordt gekeken naar medewerkers zie je ook dat er minder energie wordt verspild. Dat maakt Merkle niet alleen aantrekkelijk als werkgever, maar het bevordert ook de klanttevredenheid. Tenslotte hebben onze klanten via de 360 Graden Feedback óók invloed op de mensen met wie zij contact hebben.”