‘s Heeren Loo: beste leerbedrijf voor MBO-studenten

Investeren en innoveren heeft ‘s Heeren Loo hoog in het vaandel staan. Dat doet de organisatie door te kijken naar de talenten van (aankomend) medewerkers. ‘s Heeren Loo werd in 2018 uitgeroepen tot beste leerbedrijf voor MBO-studenten in de provincie Utrecht.

Warm, openhartig en lief: het zijn belangrijke en mooie eigenschappen voor iemand die in de zorg wil werken. Toch is niet iedere persoon die over deze eigenschappen beschikt de juiste man of vrouw voor de baan, zegt Elise Nieuwhof, Manager Praktijkleren bij ‘s Heeren Loo. ,,We weten intussen dat heel lief zijn, maar bijvoorbeeld niet goed je grenzen aangeven in een omgeving die veel van je vraagt, kan leiden tot een burn-out. Dat willen we juist voorkomen.”

‘s Heeren Loo: beste leerbedrijf voor MBO-studenten

Alleen afgaan op je intuïtie kan anno nu niet meer, zegt Nieuwhof daarom. Het merendeel van de mensen die worden opgeleid binnen de organisatie beschikt namelijk nog niet over dat stukje zelfkennis, zeker niet als ze nog jong, flexibel en zeer hulpverlenend zijn.

Toen Nieuwhof via collega’s hoorde over de TMA Methode werd ze getriggerd door hun enthousiasme. ,,Het leek mij voor ons een ideaal instrument om in te zetten in de opleidingstrajecten.”

‘Als je in de zorg werkt, maak je ook een persoonlijk traject door’

Verrassende uitkomst
Nieuwhof deed zelf een Talentenanalyse en vond de uitkomst verrassend. ,,Ik ben al dertig jaar manager, maar blijk nul discipline te hebben. Toch ben ik heel efficiënt; mijn taken zijn altijd netjes op tijd af. Ik doe het op mijn verantwoordelijkheidsgevoel.”
Ook collega Annelies de Hoog – al 22 jaar werkzaam bij ‘s Heeren Loo, tegenwoordig als Specialist Praktijkleren – leerde iets nieuws van de uitkomst van haar Talentenanalyse. ,,Ik ben heel foutvermijdend en vraag dus regelmatig aan anderen om mijn werk nog even te controleren. Dat wordt snel gezien als onzekerheid. Nu weet ik dat ik het ook kan benaderen vanuit mijn hoge verantwoordelijkheidsgevoel. Ik wil gewoon kwaliteit leveren.”

Die positieve psychologie sprak de twee zo aan, dat bij alle studenten die binnen de organisatie – landelijk dus – een leertraject aangaan een TMA wordt afgenomen. ,,Dat maakt meteen hun drive en hun talenten zichtbaar, maar ook hun valkuilen”, vertelt De Hoog. ,,Waar word je blij van en waarvan minder blij? De analyse geeft een persoonsbeeld bekeken vanuit talentperspectief.”

Ze vervolgt: ,,Als je in de zorg werkt, maak je ook een persoonlijk traject door. Je bent zelf het gereedschap dat je nodig hebt om je functie uit te oefenen, dan moet je ook zorgen dat je er op de juiste manier mee omgaat. En dat kan alleen als je weet wie je bent en waar je staat. In de regio waar ik werk, zetten we de Talentenanalyse meteen in en na zes maanden volgt de 360 Graden Feedback, waar zowel de werkbegeleider en een collega als iemand uit de privésituatie bij wordt betrokken.”

‘Er komt sneller diepgang in het gesprek’

Alerter op signalen
Het heeft de gesprekken die met de studenten worden gevoerd, veranderd, zegt Nieuwhof. ,,Voorheen stelden we vragen en moesten we het doen met de antwoorden die iemand gaf. Met het TMA-rapport erbij komt er sneller diepgang in het gesprek.

Het levert ons een taal op waarmee we neutraal kunnen praten over zowel positieve als negatieve zaken. Hierdoor kunnen we mensen goed kunnen voorbereiden op het werk wat ze waarschijnlijk jaren gaan doen.”

‘s Heeren Loo: beste leerbedrijf voor MBO-studenten

Juist ook de minder leuke kanten van het werk en de leerpunten van de medewerker zijn belangrijk om te bespreken, ziet De Hoog nu ze een paar jaar met de TMA Methode werkt. ,,Het is heel dankbaar werk, maar soms ook heel zwaar. Er zijn medewerkers uitgevallen waarover ik in het begin van het traject al heb getwijfeld. Maar je wil mensen niet te hard laten vallen, omdat ze zichzelf ook moeten kunnen ontwikkelen. Tegenwoordig ben ik alerter op de signalen aan het begin. Ik benoem ze ook naar de medewerker toe.”

Ervaring met de methode is zo belangrijk, zegt Nieuwhof. ,,De TMA Methode is een fantastisch instrument, maar je moet het echt leren lezen. Nu ik er langer mee werk, zie ik ook dat drive en talent niet altijd in het gedrag naar buiten komt. Soms zitten er littekens bij mensen die zo groot zijn dat er meer voor nodig is om die drive en dat talent zichtbaar te maken: meer gesprekken, of zelfs coaching en therapie.”

‘Ook een afgewezen kandidaat kan een ambassadeur zijn voor onze organisatie’

Mooi cadeau
Beiden zien hun werkwijze als mooi cadeau aan de mensen die de test doen, zelfs als ze niet bij ‘s Heeren Loo gaan of blijven werken. ,,Het rapport kan iemand wel helpen in de speurtocht naar een passende baan. Ook een afgewezen kandidaat kan op die manier een ambassadeur zijn voor onze organisatie.”

Dat die werkwijze vruchten afwerpt, blijkt wel uit het feit dat ‘s Heeren Loo door Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) is uitgeroepen tot beste leerbedrijf voor mbo-studenten in de regio Utrecht in de sector Zorg, Welzijn en Sport. De SBB kende de prijs in 2018 toe omdat de organisatie ‘fors investeert in de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming en het leerklimaat’.

,,Het is een regionale prijs. Maar we werken landelijk, dus het voelt voor ons ook als landelijke erkenning”, aldus Nieuwhof met een knipoog. En zo’n erkenning is mooi, vindt ook De Hoog. ,,We steken tijd en geld in het begeleiden van de ontwikkeling van onze studenten, want dat is de medewerker van morgen. De wereld verandert snel, ook in de zorg. Er wordt steeds meer zelfstandigheid, samenwerking en betere communicatie gevraagd. Wij moeten zorgen dat medewerkers zich ook in de toekomst staande weten te houden.”

‘Inzicht in jezelf maakt het begeleiden van anderen nog makkelijker’

Droom
Om daarvoor te zorgen, willen Nieuwhof en De Hoog de TMA Methode nog meer gaan gebruiken binnen hun organisatie. ,,Als een andere medewerker graag een TMA wil doen, kan diegene dat via onze leeromgeving aanvragen. Zo proberen we er bekendheid aan te geven. En uiteindelijk zouden we ook de Teamanalyse willen inzetten”, aldus Nieuwhof.

,,In de regio Zuidwest, waar ik werk, hebben we net medewerkersdagen gehad”, vertelt De Hoog. ,,Daar was een workshop over de TMA Methode en hebben we voorafgaand mensen een verkorte versie van de Talentenanalyse laten maken. Als zij de uitgebreide versie alsnog willen doen, kan dat ook. Mijn droom is dat straks ook alle werkbegeleiders weten wat hun competenties zijn. Inzicht in jezelf maakt het begeleiden van anderen nog makkelijker.”