Menu
We delen graag onze kennis, expertise en ervaring met jullie. Hieronder het overzicht van alle blogs die wij of onze partners door de jaren hebben geschreven. Via de filter functie kun je selecties bepalen.
Talent hebben is betrekkelijk, talent zijn is de kunst
Hoe kijk je naar de ander en wat zie je? Die vraag staat centraal in het werk van Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management. “Ik leer mensen om hun eigen mensvisie te ontdekken en misschien wel te herdefiniëren. Zie je vooral de buitenkant of zie je ook waarvan het hart sneller gaat kloppen?
Hoe ontwikkelgesprekken betrokkenheid versterken: inzicht uit onderzoek & praktijk
Betrokken medewerkers zijn de ruggengraat van succesvolle organisaties. Ze zijn productiever, loyaler, en dragen bij aan een positieve werksfeer (Albrecht et al., 2021). Maar hoe zorg je ervoor dat deze betrokkenheid duurzaam blijft? Veel organisaties worstelen met deze vraag. Gelukkig biedt TMA een oplossing. In dit artikel delen we inzichten uit recent onderzoek van TMA Research en laten we zien hoe TMA een waardevolle bijdrage kan leveren aan een cultuur van groei en betrokkenheid.
Generatie Z en de verborgen kracht van zelfreflectie
Tegenwoordig is een hoge eigenwaarde dé norm en wordt het hebben van weinig zelfvertrouwen gezien als iets waar je aan moet werken. Toch zit er ook veel kracht in het hebben van een lagere eigenwaarde. In de TMA-context wordt een lage behoefte aan de drijfveer Eigenwaarde omschreven als het talent 'zelfreflecterend'. Het houdt in dat iemand een sterke focus heeft op het vermijden van fouten, een zelfkritische houding heeft en zichzelf graag wil verbeteren.
Als we kijken naar de talentdata zien we dat Generatie Z opvallend lager scoort op Eigenwaarde (14% lager dan de normscore) dan de oudere generaties. In deze blog verkennen we de oorzaken van deze bevinding en onderzoeken we op welke manieren het talent 'zelfreflecterend' van waarde kan zijn voor zowel individu als organisatie.
De Ontzag-paradox van Generatie Z
Zo’n beetje iedereen lijkt het erover eens te zijn: Generatie Z heeft het niet zo op autoriteit. Deze generatie wil graag als gelijke worden gezien en kijkt minder op tegen leidinggevenden en andere mensen die ‘hoger’ in de hiërarchie staan. Onze talentdata toont echter aan dat Generatie Z juist hoger scoort op de drijfveer Ontzag in vergelijking met de oudere generaties. Deze tegenstrijdigheid roept de vraag op: hoe kan dat? In dit artikel onderzoeken we dit opvallende fenomeen en geven we aanbevelingen voor hoe organisaties hierop kunnen inspelen.
Ambitie & generaties: wat zegt de talentdata?
In een tijd waarin generatieverschillen een steeds prominentere rol spelen op de werkplek en daarbuiten, is het verkennen van deze verschillen essentieel voor een beter begrip van menselijk gedrag en motivatie. Binnen de TMA talentdata komt deze generatiekloof duidelijk naar voren bij de drijfveer Ambitie & uitdaging.
Van Boomer tot Zoomer! Generatieverschillen op de werkvloer
Van Babyboomers tot Generatie Z, elke groep brengt unieke talenten en waarden met zich mee die de dynamiek en cultuur binnen een organisatie kunnen beïnvloeden. Generatieverschillen brengen niet alleen uitdagingen met zich mee, maar kunnen juist ook versterkend werken.
Utrechtse studenten hebben veel talent
De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk dat studenten hun talenten ontdekken en ontwikkelen. Dankzij de NPO gelden hebben alle studenten de mogelijkheid gekregen om een TMA Talentenanalyse te maken en op deze manier inzicht te krijgen in hun eigen talenten. Op dit moment hebben al bijna 1000 studenten hier gebruik van gemaakt.
Behouden is het nieuwe werven
Het aantrekken en behouden van medewerkers is steeds lastiger. Hoe kunnen organisaties er in zo’n lastige tijd en markt toch voor zorgen dat ze goed personeel vinden en voor langere tijd aan zich binden? Over die vraag bogen HDLG Groep en TMA zich in een uitgebreid onderzoek voor de technische sector, met een focus op talent én werkomgeving.